Tijdelijke aanbieding: krijg 25% korting op alle pakketten vanaf vandaag tot en met 5 april 2020.
Gebruik de code: APRIL20

Alle artikelen

6 handige tips om internationale klanten aan te trekken

Tegenwoordig is jouw markt waarschijnlijk een stuk groter dan je stad, provincie of zelfs het land. Met de komst van het internet en andere technologie is het tegenwoordig gemakkelijker dan ooit in heel Europa, of zelfs in heel de wereld jouw producten of diensten te leveren.

Wereldkaart met verschillende markten

Bij Debitoor proberen we het onze gebruikers zo gemakkelijk mogelijk te maken een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. Zo kun je met onze software bijvoorbeeld factureren in verschillende talen, valuta's en btw-tarieven. Het kan natuurlijk dat je nog niet zover bent, daarom proberen we je in dit artikel op weg te helpen met het opbouwen van een internationaal klantenbestand.

Voordat je aan de slag gaat is het belangrijk dat je goed voorbereid bent op je nieuwe bedrijfsactiviteiten in het buitenland. Kun je bijvoorbeeld een veel groter volume nieuwe opdrachten/bestellingen aan als het goed gaat?

Wees voorbereid op internationale klanten

Een nieuwe strategie om buitenlandse klanten aan te trekken zal tijd, moeite en geld kosten. Voordat je aan de slag gaat is het belangrijk dat je overweegt hoe je jouw onderneming voorbereidt op klanten uit andere landen.

1. Factureer in de lokale valuta en taal

Als je zakendoet met klanten in het buitenland loop je waarschijnlijk tegen een taalbarrière aan. Gelukkig kun je met de juiste facturatiesoftware je klanten in hun eigen taal factureren zonder dat je de taal zelf kent.

Verder kun je klanten in hun eigen valuta factureren, zo maak je een verkoop een stuk gemakkelijker en aantrekkelijker voor je klanten terwijl je als onderneming een stuk serieuzer overkomt.

Uiteraard kun je met Debitoor alle facturen, offertes en pakbonnen in een taal en valuta naar keuze creëren.

2. Wees duidelijk over leveringstijden

Het versturen van goederen naar het buitenland kan soms ingewikkeld, langzaam en duur zijn. Daarom is het belangrijk dat je van tevoren uitzoekt of het leveren aan specifieke landen realistisch is en wat de kosten zijn.

In een wereldwijde markt waarin grote monopolisten extreme levertijden garanderen en soms zelfs dezelfde dag nog kunnen leveren, verwachten klanten een snelle levering. Maar als jouw onderneming niet in staat is met de giganten te concurreren is het nog wel van belang dat je klanten weten waar ze aan toe zijn, een specifieke levertijd zal je klant geruststellen.

3. Begrijp je wettelijke plichten

Natuurlijk beperkt het zakendoen met het buitenland zich niet alleen tot taalbarrières en duurdere verzendingen. Het is belangrijk dat je het land waarin je zakendoet kent en je wettelijke plichten begrijpt. Je moet als je producten of diensten in het buitenland verkoopt natuurlijk weten of je exportheffingen moet betalen, hoeveel btw je moet afdragen en aan wat voor garantieverplichtingen je moet kunnen voldoen. Het is verstandig deze onderwerpen met een accountant of consultant te bespreken voordat je begint.

Natuurlijk is het ook belangrijk dat je als je zaken wilt gaan doen in het Verenigd Koninkrijk, je goed voorbereid bent op de potentiële gevolgen van Brexit.

Trek internationale klanten aan

Een goede voorbereiding zorgt ervoor dat je effectief jouw producten of diensten aan je buitenlandse klanten kunt verkopen. Maar het is in de eerste instantie natuurlijk belangrijk dat je op een succesvolle manier klanten aantrekt.

4. Pas je website aan

Als je een doelgroep in een nieuw land wilt aanspreken moet je je afvragen of er een sterke markt is voor specifieke producten, of je misschien een bepaalde cultuur wilt aanspreken en welke pagina's van jouw website de meeste bezoekers trekt.

Er zijn elementen van jouw online bedrijfsvoering die geanalyseerd en verbeterd kunnen worden om jouw internationale verkopen te maximaliseren. Van de afbeeldingen en beschrijvingen tot de navigatie van de website en het gemak waarmee gebruikers contact met je kunnen opnemen.

Een goede strategie van de inhoud van je website kan wonderen doen om klanten uit een specifiek land aan te trekken. Wil je bijvoorbeeld meer klanten uit België aantrekken? Dan kun je een blog schrijven over onderwerpen die in België relevant zijn.

5. Investeer in digitale marketing

Onvermijdelijk komen we toch tot een onderdeel van internationale klanten aantrekken dat niet gratis is, namelijk investeren in digitale marketing. Tegenwoordig zijn de mogelijkheden van marketing op het internet haast eindeloos, je kunt hele specifieke doelgroepen aanspreken met hele gerichte advertenties. De kosten van online marketing kunnen, afhankelijk van de branche en doelgroep fors uiteenlopen.

Je kunt ook door middel van SEO (Search Engine Optimization) op een organische manier mensen naar je website leiden, dat houdt in dat je je website zodanig optimaliseert dat je de kans vergroot dat klanten via zoekmachines jouw website tegenkomen. Dit doe je bijvoorbeeld door relevante artikelen voor je website te schrijven. Sommige factoren kunnen SEO echter moeilijk maken, bijvoorbeeld als je de taal niet spreekt.

Niet te vergeten is tegenwoordig natuurlijk social media. Ook al klinkt social media misschien niet heel spannend, kun je toch veel klanten aantrekken met sociale platforms zoals Facebook, Youtube en Instagram. Ook bieden veel social media platforms de optie om betaalbaar en gericht te adverteren.

6. Focus op je klantenservice

Zoals we eerder besproken hebben heeft de ervaring die een klant met jouw product heeft een enorme invloed op de kans dat ze terugkomen of jouw bedrijf aanraden aan vrienden, familie en collega's. Daarom is het belangrijk dat je er alles aan doet de manier waarop de klant jouw product ervaart te perfectioneren. Zorg dat je altijd klaar staat om vragen, klachten en tips te beantwoorden. Een snelle en vriendelijke klantenservice kan het verschil maken tussen een vaste klant en een klant die nooit meer terugkomt.

Tenzij je alleen klanten aantrekt in een enkele tijdzone, moet je flexibel met je werktijden omgaan. Je internationale klachten verwachten immers dat je tijdens hun kantooruren reageert.