Alle artikelen

Hoe richt je een besloten vennootschap (bv) op?

Als je besluit om een bv op te richten, is het van belang dat je weet wat je precies moet doen. Wij proberen je in dit artikel op weg te helpen door de belangrijkste stappen uit te leggen.

Busje met Debitoor logo dat op een heuvel in de stad geparkeerd staat.

Een bv is voor veel ondernemers een gunstige rechtsvorm, waarvan het grote voordeel is dat je een beperkte aansprakelijkheid hebt. Dat houdt in dat je als ondernemer niet persoonlijk verantwoordelijk wordt gehouden voor de schulden van de onderneming.

Welke stappen doorloop je?

Het is sinds de wetswijziging van 2012 aanzienlijk makkelijker geworden een bv op te richten, voorheen was het noodzakelijk om de bv met een startkapitaal €18.000,- te beginnen, dit bedrag werd noodzakelijk geacht om eventuele schulden af te betalen. Tegenwoordig kun je echter al een zogeheten flex-bv oprichten met een startkapitaal van €0,10.

Heb je besloten om een bv op te richten? Fantastisch! We helpen je graag op weg met dit simpele stappenplan:

Stap 1: Verzin een naam

Het is natuurlijk belangrijk om een goede naam voor je onderneming te bedenken, je wilt hierbij zorgen dat je een leuke naam verzint die ook de werkzaamheden van jouw bedrijf uitdraagt. Voordat je je creativiteit op je bedrijfsnaam loslaat, moet je wel rekening houden met een aantal regels:

Het is van belang dat je een unieke bedrijfsnaam bedenkt, je bedrijfsnaam mag bijvoorbeeld niet voor verwarring met bestaande bedrijven zorgen. Je moet daarom binnen jouw handelsgebied een unieke naam hebben, als jouw stad nog geen bakker Jansen heeft, mag je deze naam dus gebruiken ondanks dat deze naam ergens anders in Nederland voorkomt. Je kunt gemakkelijk in het handelsregister van de KvK opzoeken of een bedrijf al bestaat.

Een ander belangrijk punt is dat je je niet anders voor mag doen dan je bent, als je naam Klaassen is en je zelfstandig architect bent, is het niet de bedoeling dat je je onderneming ICT Jansen en partners noemt.

Stap 2: Ga naar de notaris

Het is Nederland bij het oprichten van een bv verplicht naar de notaris te gaan. De notaris doet allereerst onderzoek naar de legitimiteit van de oprichting van de bv, hij gaat hierbij na of de oprichters een bv op mogen richten en hij controleert of er zich verdachte zaken afspelen, het is de taak van de notaris om eventuele fraude- of oplichtingszaken te voorkomen.

Als de notaris oordeelt dat alles in orde is, begeleidt hij de rest van het proces. Hij stelt hierbij de oprichtingsakte op, waarin zaken zoals het aandelenkapitaal, de bevoegdheden van het bestuur en de manier waarop bestuurders ontslagen of benoemd worden beschreven staan.

De kosten voor het opstellen van een oprichtingsakte verschillen per notaris, maar je moet er rekening mee houden dat dit je tussen €250,- en €1100,- zal kosten.

Stap 3: Stort het startkapitaal

Als je eenmaal over je oprichtingsakte beschikt, kun je het startkapitaal in je onderneming storten. Zoals we eerder noemden hoeft dit slechts €0,10 te zijn, maar je kunt natuurlijk ook met een hoger startkapitaal beginnen.

Stap 4: Registreer je bv bij de KvK

De laatste stap in de oprichting van je bv, is dat je je inschrijft bij de KvK. Deze laatste stap is waarschijnlijk de simpelste stap van de oprichting van je bv. Je moet 3 formulieren invullen via de site van de KvK, de KvK brengt hiervoor €50,- in rekening.

De gemiddelde verwerkingstijd van de KvK is tussen de 24 en 36 uur, hierna staat je bv ingeschreven en kun je aan de slag!