Alle artikelen

Wat is het verschil tussen een offerte en een prijsschatting?

Als je werkzaam bent als aannemer of klusjesman, verwacht een potentiële klant ongetwijfeld soms dat je hem een indicatie geeft van de te verwachten kosten van een project. Dat betekent dat je de keuze hebt tussen het geven van een prijsschatting of een offerte.

Een aannemer aan het werk

Prijsschattingen en offertes zijn niet zomaar twee namen voor hetzelfde ding, er bestaan concrete verschillen tussen de twee en beiden hebben zowel voordelen als nadelen. Het is daarom belangrijk dat je goed van deze verschillen op de hoogte bent wanneer een klant om de prijs vraagt.

Dit artikel helpt je daarmee door de verschillen tussen prijsschattingen en offertes te bespreken en voor welke situaties ze het meest geschikt zijn.

Wat is een prijsschatting en wanneer kun je deze het best gebruiken?

Prijsschattingen zijn in principe niets meer dan een weloverwogen inschatting van de prijs die je verwacht dat een project of dienstverlening je klant gaat kosten. Je kent misschien enkele details van de klus, maar je hebt nog niet de kans gehad de exacte kosten te berekenen.

Een prijsschatting is slechts gebaseerd op de eerste indruk die je van een project hebt en kan ook weer aangepast worden zodra je meer over het project te weten komt. Zeker voor projecten waarbij arbeidsuren komen kijken kan het erg moeilijk zijn om nauwkeurig de prijs in te schatten.

Stel je voor dat je hovenier bent en een potentiële klant je belt over een project, je krijgt per telefoon alleen wat algemene informatie zoals wat de klant wil, de grootte van de tuin en de grondsoort. Je hebt als hovenier echter veel meer informatie nodig voor een nauwkeurige prijsberekening waardoor het noodzakelijk is dat je zelf gaat kijken.

Op basis van het telefoongesprek kun je dus nog geen offerte opstellen, wel kun je, als de klant daarom vraagt, alvast een grove prijsschatting geven.

De voordelen van het gebruik van prijsschattingen

Klanten willen vaak meteen weten waar ze qua prijs ongeveer aan toe zijn of dat jouw onderneming zich in het juiste prijssegment bevindt, door een prijsschatting te geven kan de klant hier bij het eerste gesprek al achter komen.

Het kan soms vervelend zijn als een klant bij het eerste contact al meteen om een prijsschatting vraagt, toch kan dit ook in jouw voordeel werken als ondernemer, als de klant na de prijsschatting toch met je in zee wil, is de kans groter dat de klant oprecht geïnteresseerd is en zo voorkom je dat je tijd verspild aan klanten die zich uiteindelijk terug zullen trekken vanwege de prijs.

De nadelen van het gebruik van prijsschattingen

Een nadeel van prijsschattingen kan zijn dat de klant te snel en alleen op de prijs gebaseerd, een oordeel velt over jouw product of dienst. Wanneer je direct een prijsschatting geeft heb je wellicht nog niet de kans gehad de kosten uit te leggen end de klant ervan te overtuigen dat jouw producten of diensten de kosten waard zijn.

Wat is een offerte en wanneer kun je deze het best gebruiken?

Een offerte is anders dan een prijsschatting, een offerte biedt namelijk een exacte prijs voor een project. Ondanks dat een offerte geen wettelijk document is staat de prijs in een offerte wel vast en hoor je deze niet achteraf aan te passen. De enige uitzondering is natuurlijk als de opdracht zelf aangepast wordt.

Om de bovengenoemde reden hoor je alleen een offerte te maken wanneer je zeker bent van de kosten die bij het desbetreffende project komen kijken. In de offerte verwerk je dezelfde informatie als op de uiteindelijke factuur. De offerte bevat bijvoorbeeld een overzicht van de materialen en arbeid en de bijbehorende kosten, daarnaast bevat de offerte zowel jouw bedrijfsgegevens als de contactgegevens van de klant.

Het is ook belangrijk dat je op de offerte aangeeft hoe lang deze geldig is, gewoonlijk is een offerte 30 dagen geldig. In sommige gevallen kan een offerte echter tot wel 90 dagen geldig blijven, dit kan de voorkeur hebben wanneer de klant veel tijd nodig heeft om over het voorstel na te denken.

De voordelen van het gebruik van offertes

Het maken van offertes helpt potentiële klanten met het nemen van een beslissing en geeft je onderneming meer legitimiteit. Waar een prijsschatting een wat grove prijsindicatie is, laat een offerte zien dat je de klus zorgvuldig overwogen hebt.

Afhankelijk van de dienst die je aanbiedt, kan het zo zijn dat het voor jouw onderneming niet nodig is om een initiële prijsschatting te bieden en hoef je dus alleen op offertes te focussen.

Als het type dienst dat jij verleent of het product dat je verkoopt geen complexe prijsopbouw heeft, kun je de klant zonder al te veel moeite direct een offerte sturen, waardoor je betrouwbaar overkomt en je klant weet waar hij aan toe is.

De nadelen van het gebruik van offertes

Een nadeel van de offerte als eerste indicatie van je prijs, is dat er, afhankelijk van de producten of diensten die je levert, misschien veel werk aan het maken van de offerte voorafgaat en deze uren dus verloren gaan wanneer de klant zich besluit terug te trekken bij het zien van de offerte. In zo'n geval had een prijsschatting je dus werk kunnen schelen.

verschillende offertes

Van offerte naar factuur

Tegenwoordig kun je met de meeste facturatieprogramma’s gemakkelijk je offertes omzetten naar facturen. Zo weet je dat de informatie altijd consistent hetzelfde is en hoef je geen tijd te verspillen aan het nog een tweede keer invoeren van dezelfde informatie.

In je Debitoor account kun je gemakkelijk een offerte maken door naar “Offertes” te gaan en op “Nieuwe offerte” te klikken. Als je de offerte eenmaal samengesteld hebt kun je klikken op “Geaccepteerd door klant ” en vervolgens op “Converteren naar factuur” om de offerte eenvoudig naar een factuur om te zetten.

Jouw privacy is belangrijk voor ons

Als je deze website bezoekt of onze mobiele app gebruikt, kunnen we informatie verzamelen zoals standaard details voor statistieke en marketing doeleinden. Je kunt hier toestemming voor geven door hieronder je voorkeuren vast te leggen. Als je dit niet wilt, kun je weigeren toestemming te geven. Er kan dan alsnog wat informatie die noodzakelijk is voor het functioneren van de website door je browser verzameld worden.