Alle artikelen

Wat doe je als klanten je om korting vragen?

Iedereen houdt wel van een goede korting als ze aan het winkelen zijn, echter als ondernemer zijnde is het geven van korting natuurlijk niet iets dat je graag doet. Je houdt immers minder nettowinst over wanneer je korting geeft, daarom kan het ongemakkelijk zijn wanneer een klant om korting vraagt en kan het verstandig zijn om op deze vraag voorbereid te zijn.

Een dame heeft net korting gekregen op haar nieuwe aankoop

Je hebt het vast al eens meegemaakt als ondernemer, een klant die vraagt of je niet iets met de prijs kan doen, misschien heb je al een strategie voor deze situatie klaarstaan, maar misschien heb je nog niet alle verschillende opties voor het geven van korting overwogen, deze opties proberen we in dit artikel te verduidelijken.

Verschillende soorten kortingen

Er zijn een stuk meer soorten kortingen die je je klanten kunt geven dan je aanvankelijk misschien denkt, er zijn verschillende methoden waarop je een klant korting kunt laten 'verdienen' en er zijn verschillende manieren waarop de klant de korting daadwerkelijk kan krijgen. We gaan hier kort in op de populairste methoden:

Korting op basis van kwantiteit

Een veelvoorkomende soort korting berust op de hoeveelheid die een klant van een bepaald product koopt. Vaak zie je dat de eerste 10 producten bijvoorbeeld tegen de volledige prijs verkocht worden, terwijl grotere hoeveelheden tegen een steeds lagere prijs verkocht worden, zo motiveer je de klant om producten in een grotere hoeveelheid te kopen.

Korting afhankelijk van het volume van transacties

Een volumekorting is vergelijkbaar met een kwantiteitskorting, echter gaat het niet om het aantal producten dat een klant koopt, maar om de regelmaat waarmee een klant een transactie aangaat met je onderneming. Je kunt bijvoorbeeld als kapper zijnde, vaste klanten die elke week langskomen korting geven.

Korting as beloning voor loyaliteit

Loyaliteitskortingen lijken weer enigszins op volumekortingen, je wilt hiermee klanten voor hun loyaliteit aan jouw onderneming belonen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door klanten een stempelkaart te geven, bij 10 stempels krijgen ze een gratis eenheid van je product.

Kortingen als beloning voor het werven van nieuwe klanten

Een doorverwijskorting wordt gegeven aan bestaande klanten als zij nieuwe klanten naar jouw onderneming doorverwijzen. Zo kun je kortingen gebruiken om zonder marketingkosten op te lopen je klantenbestand te verkopen.

Kortingen voor een snelle betaling

Een andere vorm van korting die minder vaak voorkomt, is de korting die je kunt geven voor een snelle betaling. Je moet hiervoor duidelijk op de factuur aangeven hoeveel korting de klant krijgt en wanneer hij moet betalen om deze korting te krijgen.

Speciale kortingen

Je kunt altijd nog 'speciale' kortingen aanbieden op je producten zoals:

  • Twee voor de prijs van een
  • Seizoen afhankelijke kortingen
  • Gratis verzending voor de eerste bestelling
  • Een gratis extra product

Dit soort kortingen worden meestal van tevoren in bepaalde periodes gepland.

Geen korting geven

Uiteraard heb jij het laatste woord over wat er met je onderneming gebeurt, daarom staat het je natuurlijk ook vrij om helemaal geen korting te geven. Als de baten niet tegen de lasten opwegen kun je het beter bij de originele prijs houden.

Als je ondanks het verzoek van een klant geen korting geeft, loop je natuurlijk wel het risico dat hij elders op zoek gaat naar een vergelijkbaar product, het geven van korting moet echter wel gunstig voor jouw onderneming uitpakken en als dat niet het geval is kun je ervoor kiezen het verlies van een enkele klant voor lief te nemen.

Gespreide betalingen in plaats van korting

Als je een klant geen korting wilt geven, maar je toch een soort compromis wilt sluiten, heb je ook de mogelijkheid de klant gespreide betalingen aan te bieden. Dit kan voordelig uitpakken voor een klant die bijvoorbeeld niet zo liquide is.

Gedeeltelijke service als alternatief voor korting

Een ander alternatief voor het geven van een korting is het beperken van de service die je aanbiedt tegen een prijsvermindering. Stel je voor dat je badkamers installeert, dan zou je een lagere prijs kunnen rekenen wanneer de klant zelf het sloopwerk vooraf aan de installatie doet. Zo bied je de klant een goedkopere optie, zonder dat je zelf kosten maakt op de misgelopen inkomsten.