Woordenboek
Het boekhoudkundige woordenboek van Debitoor
B2b

B2b - Wat is b2b?

Als ondernemer kom je de term b2b heel vaak tegen, daarom is het relevant om van b2b de betekenis te onderkennen en te beschrijven waar een b2b-onderneming rekening mee moet houden.

Heb jij een b2b onderneming? Lees hier hoe je jezelf van de concurrentie onderscheidt wanneer je andere ondernemingen factureert.

De term b2b komt zoals veel nieuwe bedrijfskundige termen uit het Engels en staat voor ‘business-to-business’. De betekenis van b2b is dus simpelweg een bedrijf dat producten en of diensten aan andere bedrijven levert.

Het tegenovergestelde van b2b is b2c wat voor ‘business-to-consumer’ staat, deze term heeft betrekking op bedrijven die producten of diensten aan de consument leveren.

De kenmerken van een b2b-onderneming

Alhoewel het redelijk vanzelfsprekend lijkt wat een b2b bedrijf is, zijn er een aantal factoren van een b2b onderneming waar je misschien niet meteen aan denkt.

B2b verkopen hebben over het algemeen een veel hogere waarde dan b2c verkopen. Dit komt omdat bedrijven vaak in een grote hoeveelheid inkopen dan consumenten en duurdere professionele apparatuur kopen.

Verder kan het proces van een aankoop er heel anders uitzien dan bij een b2c aankoop. Vaak wordt er bij b2b verkopen bijvoorbeeld onderhandeld over de prijs en voorwaarden, iets wat bij b2c verkopen niet vaak voorkomt.

Hoewel we b2b en b2c apart aanduiden, bestaan er natuurlijk ook bedrijven die zowel aan andere bedrijven als aan consumenten verkopen.

Aandachtspunten voor b2b marketing

Natuurlijk moet je als b2b een andere marketingstrategie handhaven dan als b2c, de b2b markt verschilt immers aanzienlijk van de b2c markt, dit zijn de drie belangrijkste verschillen van b2b ten opzichte van b2c:

1. Bedrijven willen alleen functionele producten

In tegenstelling tot consumenten die gevoelig zijn voor mooi en leuke producten, zijn bedrijven alleen geïnteresseerd in producten die voor meer winst of tijdbesparing zullen zorgen.

Hoewel social media zich misschien beter leent aan de b2c marketing, kan social media ook voor b2b marketing een goed hulpmiddel zijn. Via bijvoorbeeld linkedin kun je potentiele klanten uitzoeken en benaderen.

2. De beslissing wordt vaak langzamer en door meerdere personen genomen

Consumenten nemen zelf de keus om snel een product te kopen. Bedrijven zijn echter systematischer in hun aankopen en zullen dit vaak met een managementteam bespreken waarbij alle kosten en baten tegen elkaar worden afgewogen. Je dient hier als b2b ondernemer rekening mee te houden.

3. De relatie met de klant speelt een grotere rol

In tegenstelling tot b2c, waarin het vaak voorkomt dat klanten eenmalig een product kopen of steeds van leverancier wisselen bij de aankoop van producten is er bij b2b vaak sprake van hechtere relaties tussen ondernemers en klanten, bedrijven maken immers vaak steeds van dezelfde leveranciers gebruik.

Dit betekent niet dat bedrijven geen waarde moeten hechten aan hun relatie met consumenten, maar dit betekent wel dat het voor b2b bedrijven extra belangrijk is hierin te investeren