Tijdelijke aanbieding: krijg 25% korting op alle pakketten vanaf vandaag tot en met 27 September 2020. Gebruik de code: SEPTEMBER20

Woordenboek
Het boekhoudkundige woordenboek van Debitoor
B2c

B2c - Wat is b2c?

Als ondernemer heb je vast wel eens van de term b2c gehoord, het is een term die uit het Engels is overgenomen en staat voor ‘business-to-consumer’.

Heb jij een b2c onderneming? Lees hier hoe je jezelf van de concurrentie onderscheidt wanneer je je klanten factureert.

De betekenis van b2c is een onderneming die producten of diensten aan de consument of eindgebruiker levert en dus niet aan andere bedrijven.

De tegenovergestelde term van b2c is b2b wat voor ‘business-to-business’ staat. Het verschil is dat b2b bedrijven betreft die producten of diensten aan andere bedrijven leveren.

Voorbeelden van b2c

Je kunt je waarschijnlijk honderden voorbeelden van b2c ondernemingen bedenken. Elk bedrijf waar jij privé klant bent is immers (gedeeltelijk) een b2c onderneming.

Denk aan een restaurant waar je met je gezin uit eten gaat of Netflix waarmee je na dit etentje een film kijkt, dit zijn bedrijven die een product of dienst aan de eindgebruiker leveren.

Aandachtspunten voor b2c marketing

Het spreekt voor zich dat marketing voor een b2c er anders aan toe gaat dan de marketing voor een b2b, de b2c markt heeft namelijk een andere dynamiek dan de b2b markt. We kunnen drie manieren onderscheiden waar je rekening mee moet houden als je aan consumenten levert:

1. Consumenten willen producten die mooi of leuk zijn

Daar waar ondernemingen alleen zullen letten op de verhoogde winstgevendheid of tijdbesparing die je product ze kan bieden, hebben consumenten meer oog voor producten die er mooi uitzien of waar ze plezier aan hebben.

Je ziet dit terug in veel reclames die eigenlijk weinig oog lijken te hebben voor het functionele aspect van het product, maar juist inspelen op de emotionele context rond het product. Denk bijvoorbeeld aan een reclame van een auto, aan de auto zelf wordt eigenlijk weinig aandacht besteed, het gaat meer om wat je met de auto kunt doen, namelijk op een fantastische vakantie met je familie.

2. De beslissing wordt vaak snel door een enkele klant genomen

In tegenstelling tot bedrijven die met het managementteam vergaderen over de aankoop van een product, is het vaak een enkele consument die besluit tot een aankoop over te gaan. Dit betekent natuurlijk ook dat een consument sneller de knoop doorhakt dan een bedrijf

Dit heeft natuurlijk gevolgen voor je marketingstrategie, die je nu op een hele specifieke groep kunt richten. Tegenwoordig kun je er bijvoorbeeld via social media voor zorgen dat je advertenties de doelgroep niet alleen aanspreken, maar ook alleen deze doelgroep bereiken.

3. Je hebt (vaak) een minder persoonlijke relatie met klanten

Bij b2b is er vaak sprake van hechtere relaties tussen ondernemers en klanten, bedrijven maken immers vaak steeds van dezelfde leveranciers gebruik.

In b2c ondernemingen wordt echter vaak aan heel veel verschillende klanten geleverd waardoor hier minder tijd voor is. Ook zullen consumenten er minder snel voor kiezen om uitsluitend van jouw bedrijf gebruik te maken.