Woordenboek
Het boekhoudkundige woordenboek van Debitoor
Belastingdienst

De Belastingdienst - Wat is de belastingdienst?

De Belastingdienst, het is wellicht niet een naam die je graag hoort en je bent waarschijnlijk helemaal niet blij wanneer je een envelop met deze naam in de brievenbus vindt. Toch is de Belastingdienst van cruciaal belang in onze samenleving en is het interessant eens bij deze organisatie stil te staan.

Is het bijna tijd voor je belastingaangifte? Zorg dat je je uitgaven overzichtelijk bijhoudt zodat je een duidelijk overzicht hebt van je belastingaftrekbare kosten!

Als ondernemer kom je natuurlijk ook niet onder de Belastingdienst uit en is het daarom ook cruciaal om te weten hoe je relatie tussen jouw bedrijf en de Belastingdienst eruit ziet. Daarom leggen wij in dit artikel kort uit wat de Belastingdienst doet en waar je rekening mee moet houden.

Wat zijn de taken van de Belastingdienst?

De Belastingdienst gaat als organisatie die in 1805 is opgericht al even mee en haar taken zijn door de jaren heen steeds verder uitgebreid en omgevormd tot de Belastingdienst die we vandaag de dag kennen.

De belangrijkste taken van de Belastingdienst zijn:

  • Het heffen van belastingen en premies: Dit is hoogstwaarschijnlijk waar je aan denkt bij de Belastingdienst en dit is dan ook de voornaamste taak van de organisatie
  • Het uitbetalen van inkomensafhankelijke toeslagen: De Belastingdienst neemt, maar de Belastingdienst geeft ook, de organisatie is belast met het uitbetalen van toeslagen voor kinderopvang, huur en zorg.
  • De Douane: De Douane is een organisatie die onder de Belastingdienst valt en belast is met het toezicht op de invoer, uitvoer en doorvoer van producten in Nederland.
  • Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD): Een ander onderdeel van de Belastingdienst is de FIOD, een orgaan dat financiële, fiscale en economische criminaliteit bestrijdt.

Hoe kom je als ondernemer in aanraking met de Belastingdienst?

Als ondernemer kom je waarschijnlijk vooral in aanraking met de Belastingdienst wanneer je belastingaangifte doet, dat houdt in dat je de Belastingdienst van financiële informatie voorziet, zodat de Belastingdienst kan bepalen hoeveel belasting je moet betalen (of terug kunt krijgen).

Er zijn twee verschillende vormen van belastingaangifte:

  • Btw-aangifte is de aangifte van de belasting toegevoegde waarde (btw) die klanten aan jou hebben afgedragen bij de aankoop van je producten of diensten. Afhankelijk van de hoeveelheid btw die je af dient te dragen, kun je maandelijks per kwartaal of jaarlijks btw-aangifte doen.

  • Aangifte inkomstenbelasting is de belasting die je betaald over het inkomen van jouw onderneming in het afgelopen jaar. Dit is dus een bedrag waarmee jouw onderneming belast wordt, terwijl de btw een bedrag is waarmee de consument belast wordt, maar dat via ondernemingen geïnd wordt.

Hoe kun je als ondernemer digitaal je belastingzaken regelen?

De dagen dat de belastingaangifte een letterlijke berg papierwerk was zijn (gelukkig) allang voorbij, hoewel het nog een keuze is om op papier belastingaangifte te doen kan dit tegenwoordig veel makkelijker.

Je kunt online belastingzaken regelen via de website van de Belastingdienst. Dit doe je door met DigiD in te loggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk.

Op Mijn Belastingdienst kun je in principe alles doen zoals: belastingaangifte doen, uitstel van je belastingaangifte aanvragen, de berichtenbox van de Belastingdienst gebruiken en contact opnemen met de Belastingdienst.

Hoe kan Debitoor helpen met je belastingzaken?

Met Debitoor houd je met gemak alle inkomsten van je onderneming bij. Zodra een klant zijn factuur betaald heeft en je deze betaling in Debitoor registreert komt deze betaling automatisch op je winst- en verliesrekening te staan.

Debitoor helpt je ook met het bijhouden van alle uitgaven van je onderneming, zo heb je bij het doen van belastingaangifte ook een overzicht van eventuele belastingaftrekbare kosten.