Debitoor Woordenboek

Boekhoudtermen simpel uitgelegd

Meer dan 150 artikelen voor Bedrijfsoprichters en Ondernemers

  1. Factuur
  2. Betalingsherinnering
  3. Betalingsvoorwaarden
  4. Boekhouden

Incassokosten - Wat zijn incassokosten?

Incassokosten of herinneringskosten zijn extra kosten die je als ondernemer in rekening kunt brengen bij de klant wanneer deze jouw factuur niet op tijd heeft betaald.

Achterstallige facturen? Verstuur een betalingsherinnering met Debitoor en breng herinneringskosten in rekening. Probeer Debitoor 7 dagen gratis.

Incassokosten of herinneringskosten zijn bedoeld om de kosten te dekken van de acties die je moet ondernemen om het factuurbedrag te innen. Dit bedrag komt bovenop het factuurbedrag dat de klant nog aan jou moet betalen.

Wanneer mag je incassokosten in rekening brengen bij je klant?

Je kunt incassokosten in rekening brengen bij je klant wanneer je kunt aantonen dat:

  • De klant je factuur te laat of niet heeft betaald
  • Je eerst een betalingsherinnering of aanmaning hebt verstuurd aan de klant
  • De klant niet binnen 14 dagen na het ontvangen van de betalingsherinnering heeft betaald.

Je bent wettelijk dus niet verplicht om eerst een tweede of derde herinnering te sturen en je hoeft niet per sé een incassobureau of andere derde in te schakelen om incassokosten in rekening te kunnen brengen.

Het is wel verstandig om de gevolgen van wanbetaling op te nemen in je betalingsvoorwaarden in je Algemene Voorwaarden of in je facturen.

Hoe hoog mogen de incassokosten zijn?

Er zijn wettelijke regels verbonden aan de hoogte van incassokosten. Dit is afhankelijk van de hoogte van het factuurbedrag. De maximale percentages van wat je aan incassokosten in rekening kan brengen zijn:

  • 15% over de eerste € 2.500 van het verschuldigde bedrag
  • 10% over de volgende € 2.500
  • 5% over de volgende € 5.000
  • 1% over de volgende € 190.000
  • 0,5% over het bedrag boven de € 190.000

Het minimumbedrag voor incassokosten is € 40. Bij factuurbedragen lager dan € 267 zullen de incassokosten dus meer dan 15% zijn.

Herinneringskosten in Debitoor

Hoe kun je herinneringskosten of incassokosten in rekening brengen in Debitoor? Herinneringskosten kun je heel makkelijk toevoegen aan je betalingsherinnering.

  1. Klik op Meer in de achterstallige factuur en kies dan voor Creëer > Herinnering
  2. Kies vervolgens een type betalingsherinnering en pas eventueel het bericht aan
  3. Vul dan de Herinneringskosten (incassokosten) in aan de rechterkant, het bedrag wordt dan opgeteld bij het oorspronkelijke factuurbedrag
  4. Klik op Creëer en check het voorbeeld. Als alles klopt druk je op Verzenden en je bent klaar!

Breng incassokosten in rekening voor achterstallige facturen

Debitoor wilt je helpen sneller betaald te krijgen. Zo zit je met Debitoor’s betalingsherinneringen altijd bovenop je achterstallige facturen.