Woordenboek
Het boekhoudkundige woordenboek van Debitoor
POS-systeem

POS-systeem – Wat is een POS-systeem?

POS system staat voor “Point of Sale” systeem en is in principe een moderne variant van het kassasysteem, waarmee je met een combinatie van software en hardware betalingen op een efficiënte manier kunt verwerken.

Wil je al je opdrachten graag op één overzichtelijke plek inzien en aan de desbetreffende transacties koppelen? Lees hier hoe je Debitoor aan Simple-Simon koppelt!

De term POS-systeem heeft betrekking op de tijd en plaats waarop de transactie plaatsvindt, namelijk op locatie wanneer je iets aan een klant verkoopt, en dus niet online.

Van origine dienen kassasystemen ervoor om af te rekenen en bonnetjes uit te printen, uiteraard is deze rol in de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid met zaken zoals het automatisch bijhouden van de inventaris. Nu wordt daar nog een schepje bovenop gedaan met de komst van hightech POS-systemen die via de Cloud werken.

Het verschil tussen traditionele kassasystemen en POS-systemen

Vooruitgang in de technologie heeft veranderingen teweeggebracht in de manier waarop betalingen afgehandeld en verwerkt worden, traditionele kassasystemen werkten vaak op een gesloten, intern netwerk en vergden meer handelingen van de ondernemer, om bijvoorbeeld verkopen bij te houden in de administratie. Moderne POS-systemen doen vaak alles in de Cloud, waardoor een ondernemer overal en real-time toegang heeft tot alle transacties.

Traditionele kassasystemen worden langzaamaan vervangen door POS-systemen vanwege de volgende voordelen:

  • Systemen die via de Cloud werken zijn altijd en vanaf elke locatie toegankelijk, waardoor een ondernemer gemakkelijker en actuelere informatie in kan zien.
  • Systemen in de Cloud kunnen ook via verschillende apparaten gebruikt worden zoals je mobiele telefoon of tablet, je kunt deze apparaten zelfs als scanners gebruiken dankzij de ontwikkeling van OCR-techniek.
  • Vergeleken met traditionele kassasystemen, vergen POS-systemen minder onderhoud dankzij updates die met regelmaat gemakkelijk geïnstalleerd kunnen worden.
  • Doordat alle informatie van POS-systemen in de Cloud wordt opgeslagen, hoef je hiervoor geen ruimte te reserveren op je harde schijf.
  • POS-systemen bieden vaak extra functionaliteit aan zoals het bijhouden van statistieken, geautomatiseerde inventarisatie en koppelingen met andere software.

Overigens zijn POS-systemen vaak een stuk compacter en eleganter dan traditionele kassasystemen, in plaats van grove kassasystemen nemen POS-systemen vaak de vorm aan van een tablet, een kleine kaartlezer en eventueel een lade voor contant geld.

POS-systemen en Debitoor

Het is natuurlijk handig om over een goed POS-systeem te beschikken, maar als je eenmaal aan de slag gaat met verkopen heb je ook een manier nodig om je transacties bij te houden en daarvoor kun je Debitoor boekhoud- en facturatiesoftware gebruiken.

Debitoor heeft een integratie met SumUp, die verschillende POS-systemen en card readers aanbiedt die uitermate geschikt zijn voor Mkb’s. Als je Debitoor en SumUp combineert worden alle transacties die via je POS-systeem binnenkomen automatisch in Debitoor geregistreerd, zo kun je ze gemakkelijk en snel in je boekhouding verwerken en de desbetreffende factuur naar de klant sturen.

Een modern POS-systeem van SumUp

Jouw privacy is belangrijk voor ons

Als je deze website bezoekt of onze mobiele app gebruikt, kunnen we informatie verzamelen zoals standaard details voor statistieke en marketing doeleinden. Je kunt hier toestemming voor geven door hieronder je voorkeuren vast te leggen. Als je dit niet wilt, kun je weigeren toestemming te geven. Er kan dan alsnog wat informatie die noodzakelijk is voor het functioneren van de website door je browser verzameld worden.