Debitoor Woordenboek

Boekhoudtermen simpel uitgelegd

Meer dan 150 artikelen voor Bedrijfsoprichters en Ondernemers

  1. Boekhouden
  2. Activa
  3. Factuur
  4. Winst-en-Verliesrekening
  5. Balans
  6. Bankkoppeling

Uitgave - Wat is een uitgave?

Een uitgave is een uitstroom van geld (of andere activa) naar een ander persoon of bedrijf dat als een betaling dient. Het is in principe het geld dat je spendeert om je bedrijfsactiviteiten voort te kunnen zetten en te laten groeien.

Zit bovenop je uitgaven door ze snel en simpel te registreren met Debitoor’s boekhoudsoftware, waar en wanneer je wilt. Probeer Debitoor 7 dagen gratis.

Bedrijfsuitgaven omvatten vaak betalingen aan leveranciers van andere goederen en diensten die je nodig hebt om je bedrijf te kunnen runnen. Het goed beheren van je uitgaven is daarom essentieel om de financiële gezondheid van je bedrijf in de gaten te kunnen houden.

REGISTREER JE UITGAVEN

Welke soorten uitgaven bestaan er?

Er zijn oneindig veel soorten uitgaven en kosten die aan je bedrijfsactiviteiten verbonden kunnen zijn. Een paar voorbeelden van veelvoorkomende uitgaven zijn:

  • Huur van bedrijfsruimte
  • Loon van werknemers
  • Aanschaf van apparaten

Het kan soms een vervelende taak zijn om deze elke maand bij te houden, maar het is een noodzakelijk onderdeel van je boekhouding het financiële beheer van je bedrijf. Gelukkig bestaat er tegenwoordig boekhoudsoftware als Debitoor om je hiermee te helpen.

Uitgaven in je boekhouding

Uitgaven hebben vooral invloed op de uitkomst van je winst-en-verliesrekening. Je boekhoudmethode bepaalt wanneer je uitgaven op de winst-en-verliesrekening worden geboekt.

Bij een boekhouding op basis van het Factuurstelsel, worden kosten geboekt op factuurdatum. Dit kan een andere datum zijn dan wanneer je daadwerkelijk de betaling doet.

Voorbeeld: een bedrijf huurt een loodgieter in om de toiletten op kantoor te repareren en ontvangt hiervoor een factuur van de loodgieter. Het bedrijf betaalt de factuur een maand later. Volgens het factuurstelsel zullen de kosten van deze factuur geboekt moeten worden in de maand waarin de kosten zijn ontstaan. In dit geval is de factuurdatum daarom leidend.

Wanneer je boekhouding gebaseerd is op het Kasstelsel, dan worden de kosten geboekt op de datum waarop je het geld daadwerkelijk uitgeeft.

Voorbeeld: een bedrijf betaalt de elektriciteit voor hun kantoorruimte per half jaar, in januari en in juli. Ondanks dat de factuurperiode 6 maanden betreft, worden de volledige bedragen geboekt in januari en juli, de maanden waarin de betalingen daadwerkelijk gedaan zijn.

De meeste uitgaven zijn ook activa (bezittingen) die op de balans weergegeven worden. Op de balans kun je zien hoe een bedrijf de uitgaven gefinancierd heeft.

Makkelijk je uitgaven bijhouden voor je boekhouding in Debitoor

Uitgaven als aftrekbare bedrijfskosten

Kosten die essentieel zijn voor je bedrijfsvoering zijn in de hoofdregel volledig aftrekbaar voor belastingen. Indien er sprake is van gemengd zakelijke en privé kosten, kun je mogelijk een gedeelte terug krijgen van de Belastingdienst. Dit is afhankelijk van de manier waarop je de kosten hebt geregistreerd en claimt.

Een aantal voorbeelden van aftrekbare kosten zijn:

  • Huur van bedrijfsruimte
  • Marketingkosten
  • Zakelijke reiskosten met openbaar vervoer
  • Studiekosten, vakliteratuur, congressen en seminars
  • Kantoorartikelen, zoals papier, inkt, pennen etc.
  • Zakelijke internet- en telefoon abonnementen

De uitgaven van je bedrijf kunnen ver uiteenlopen en verschillend van aard zijn. Niet alle uitgaven zijn echter aftrekbaar voor belastingen. Lees meer over wat de Belastingdienst als zakelijke kosten ziet.

Uitgaven bijhouden in Debitoor

In Debitoor hebben we het makkelijk voor je gemaakt om je uitgaven goed bij te houden. Met de app kun je waar je ook bent uitgaven registreren op je smartphone. Maak simpelweg een foto van je bonnetje en onze OCR (Optical Character Recognition) leest de datum en het bedrag en vult deze alvast voor je in. Je hoeft zelf alleen een paar details toe te voegen en je uitgave op te slaan. Geen dozen vol met bonnetjes meer die op je liggen te wachten!

Je vindt in je Debitoor Overzicht en onder Uitgaven ook een handige grafiek waarop je in één oogopslag je uitgaven in een bepaalde periode kan zien. Daarnaast kan je met een paar klikken de financiële rapportages met de huidige stand van zaken inzien. Zo ben je altijd op de hoogte van je uitgaven en de financiële gezondheid van je bedrijf.