Woordenboek
Het boekhoudkundige woordenboek van Debitoor
Boekhouden

Boekhouden - Wat is boekhouden?

Boekhouden is heel simpel gezien het vastleggen en beheren van de inkomsten en uitgaven van je bedrijf. Zo krijg je een overzicht van de financiële gesteldheid van je bedrijf.

Begin zelf je boekhouding te beheren met eenvoudige boekhoudsoftware als Debitoor. Probeer Debitoor nu gratis uit voor 7 dagen.

Het is belangrijk om als ondernemer je boekhouding goed bij te houden, zodat je altijd op de hoogte bent van de laatste financiële stand van zaken binnen je bedrijf. Daarnaast ben je wettelijk verplicht de Belastingdienst op de hoogte te houden van je bedrijfsadministratie. Zij stellen bepaalde voorwaarden waaraan je boekhouding moet voldoen.

Waar bestaat je boekhouding uit?

Boekhouding is een verzamelwoord voor verschillende administratieve handelingen en rapporten die je bijhoudt voor je bedrijf. De belangrijkste onderdelen van een bedrijfsboekhouding zijn:

Facturen

Door je klanten te factureren en je facturen goed bij te houden krijg je zicht op de inkomsten die je bedrijf ontvangt. De Belastingdienst vraagt periodiek een overzicht van je facturen op. Ook de facturen die je zelf moet betalen aan een leverancier moet je in je administratie opnemen.

Uitgaven

Alle uitgaven die je doet om je bedrijf te runnen moeten vastgelegd worden. Hierbij komt vaak het beeld van een weggestopte doos vol bewaarde bonnetjes naar boven. Tegenwoordig kun je je uitgaven veel makkelijker digitaal vastleggen en sneller je inkomsten en uitgaven met elkaar vergelijken.

Makkelijk je uitgaven bijhouden voor je boekhouding in Debitoor

Winst- en verliesrekening

De cijfers van je inkomsten en uitgaven vormen samen de basis voor je winst- en verliesrekening (ook wel resultatenrekening genoemd). Wanneer je je inkomsten en uitgaven goed hebt geregistreerd, kun je hieruit opmaken of je bedrijf over een bepaalde periode winst heeft gemaakt of verlies heeft geleden.

Balans

Op je balans krijg je een overzicht van je vermogen aan de hand van je bezittingen, eigen vermogen en schulden. Het toont de stand van zaken op een bepaald moment en geeft inzicht in hoe je bedrijf is gefinancierd.

Kasstroomoverzicht / Kasboek

In je kasstroomoverzicht houd je bij welke financiële transacties er plaatsvinden, zowel ingaand als uitgaand. Het gaat dan om alle soorten betalingen, niet alleen contante betalingen.

Btw-aangifte

Het bijhouden van bovenstaande overzichten is niet alleen belangrijk voor jezelf als ondernemer, maar je moet ook de Belastingdienst periodiek op de hoogte kunnen stellen van de stand van zaken binnen je bedrijf. In je btw-aangifte bereken je zelf hoeveel je aan btw of omzetbelasting moet betalen of terugkrijgen van de Belastingdienst. Als het goed is heb je de betaalde en ontvangen btw-bedragen bijgehouden in je administratie.

Dubbel boekhouden

Dubbel boekhouden is een methode waarbij je elke transactie of gebeurtenis zowel aan de debetzijde als creditzijde registreert. Elk bedrag heeft dus altijd een tegenboeking en moet twee keer opgenomen worden op een grootboekrekening of balans, zodat beide zijden gelijk zijn aan elkaar. Zo merk je een fout makkelijker op wanneer de zijden niet gelijk zijn. Voor kleine bedrijven is een dubbele boekhouding meestal niet verplicht.

Boekhouden in Debitoor

Tegenwoordig is het veel makkelijker om zelf je boekhouding te doen als kleine ondernemer. Er bestaan verschillende boekhoudprogramma’s zoals Debitoor om je te helpen en je hoeft geen 50 mappen vol met facturen en bonnetjes meer te bewaren. Alles wordt netjes online opgeslagen in de cloud.

Debitoor’s boekhoudsoftware is zo simpel en gebruiksvriendelijk mogelijk gemaakt, zodat je zelfs zonder enige boekhoudervaring direct aan de slag kunt. Zo worden alle facturen, creditnota’s, offertes en uitgaven die je aanmaakt in Debitoor automatisch opgeslagen in de cloud. Je kunt ze dan altijd en overal inzien, vanaf je smartphone, tablet of laptop.

Design professionele facturen met Debitoor

Vind je het lastig om een Winst- en verliesrekening of een Balans op te stellen? Alle bedragen die je invoert in Debitoor worden automatisch ook in de rapportages opgenomen. Met een paar klikken kun je de financiële stand van zaken bekijken, waaronder je btw-bedragen. Boekhouden hoeft niet zo moeilijk te zijn!

Log in

Debitoor is nu SumUp!

De Debitoor-app bestaat niet meer. Maar als u op zoek bent naar een totaaloplossing voor facturering, dan bent u bij SumUp aan het juiste adres. SumUp is meer dan alleen factureringssoftware. We bieden tal van ingebouwde hulpprogramma's waarmee u uw bedrijf snel en efficiënt kunt runen. Open een Bedrijfsrekening met een gratis Mastercard, bouw een webwinkel, accepteer veel verschillende fysieke betalingen en betalingen op afstand, en nog veel meer. Stroomlijn vandaag nog uw facturen, betalingen en rekeningen!

SumUp bezoeken

Jouw privacy is belangrijk voor ons

Als je deze website bezoekt of onze mobiele app gebruikt, kunnen we informatie verzamelen zoals standaard details voor statistieke en marketing doeleinden. Je kunt hier toestemming voor geven door hieronder je voorkeuren vast te leggen. Als je dit niet wilt, kun je weigeren toestemming te geven. Er kan dan alsnog wat informatie die noodzakelijk is voor het functioneren van de website door je browser verzameld worden.