De blog van Debitoor

Lees nieuws, tips en interessante weetjes uit het Debitoor-universum

Sebastiaan

Debitoor update: nieuw 'openstaande facturen' voor accountoverzichten

Bij Debitoor leggen wij alle suggesties van klanten voor nieuwe functionaliteit vast, de beste ideeën komen immers van de ondernemers die Debitoor daadwerkelijk gebruiken.

Overzicht van de nieuwe filters van Debitoor

Onlangs hebben we nieuwe filters voor het datumbereik toegevoegd aan de accountoverzichten van je Debitoor contacten, nu hebben we hier nog een filter aan toegevoegd waardoor je openstaande facturen kunt selecteren!

Met deze simpele maar toch significante update, kun je de informatie in het accountoverzicht nog specifieker samenstellen door ervoor te kiezen om alleen openstaande facturen in het overzicht op te nemen.

Sebastiaan

Wat is het verschil tussen een offerte en een prijsschatting?

Als je werkzaam bent als aannemer of klusjesman, verwacht een potentiële klant ongetwijfeld soms dat je hem een indicatie geeft van de te verwachten kosten van een project. Dat betekent dat je de keuze hebt tussen het geven van een prijsschatting of een offerte.

Een aannemer aan het werk

Prijsschattingen en offertes zijn niet zomaar twee namen voor hetzelfde ding, er bestaan concrete verschillen tussen de twee en beiden hebben zowel voordelen als nadelen. Het is daarom belangrijk dat je goed van deze verschillen op de hoogte bent wanneer een klant om de prijs vraagt.

Dit artikel helpt je daarmee door de verschillen tussen prijsschattingen en offertes te bespreken en voor welke situaties ze het meest geschikt zijn.

Sebastiaan

Debitoor update: nieuwe filters voor accountoverzichten

Op vraag van veel Debitoor gebruikers hebben we nieuwe filters toegevoegd aan de accountoverzichten van je klanten! Deze functie was erg gewild en daarom zijn we blij aan te kondigen dat deze nu eindelijk beschikbaar is op Debitoor.

Een overzicht van de nieuwste Debitoor update

Voorheen bevatten accountoverzichten alle facturen die aan de desbetreffende klant gekoppeld waren, nu is het echter mogelijk om een accountoverzicht van een specifieke periode te maken.

Sebastiaan

Nieuwe ondernemer? Zo schrijf je je in bij de KVK!

Als je recent besloten hebt als ondernemer te starten, is één van je eerste stappen om je nieuwe bedrijf in te schrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, zodra je dat doet heb je namelijk een officieel erkende onderneming.

Een startend onderneming die zijn formulier ondertekend

We kunnen ons goed voorstellen dat de formaliteiten die bij het oprichten van een bedrijf soms overweldigend kunnen zijn, daarom helpen we je door in dit artikel uit te leggen wie zich bij de KVK in moet schrijven en hoe het proces gaat!

Sebastiaan

Debitoor update: btw verleggen na Brexit

Zoals je weet heeft het Verenigd Koninkrijk op 1 januari 2021 de Europese Unie verlaten. Om die reden hebben we wat aanpassingen aan Debitoor moeten maken met betrekking tot het verleggen van btw aan klanten in het VK.

Grafische illustratie van Brexit

Dit artikel legt uit hoe je als ondernemer die binnen de EU voor btw geregistreerd is het verleggen van btw naar klanten in het VK kunnen vastlegt en hoe je uitgaven in het VK vastlegt.

Sebastiaan

Terugblik: Wat is er veranderd in 2020?

Er is in 2020 ontzettend veel gebeurd en ik denk dat we ons er allemaal op verheugen dat het leven in 2021 weer naar normaal terug kan keren. Wij hebben bij Debitoor een druk jaar gehad met veel nieuwe ontwikkelingen voor onze facturatie- en boekhoudsoftware, laten we daarom eens op het jaar terugblikken en bespreken wat we in 2021 kunnen verwachten.

Een computerscherm en een persoon waarvoor het nieuwe jaar begint

2020 is natuurlijk een heel gek jaar geweest, en daar hebben wij bij Debitoor ook me geworsteld, we hebben allemaal het grootste deel van het jaar thuis gewerkt en zo aanpassingen in onze stijl van werken moeten maken. Toch is 2020 ook een productief jaar geweest en hebben we mooie veranderingen in onze software kunnen aanbrengen.

De belangrijkste updates in 2020 bestonden uit:

Sebastiaan

Wat betekent een no-deal Brexit voor Nederlandse bedrijven?

Het nieuwe jaar nadert snel en tot nu toe is er geen overeenkomst gesloten tussen de Europese Unie (EU) en het Verenigd Koninkrijk (VK). Als de onderhandelingen niet tot een overeenkomst leiden, verlaat het VK op 1 januari 2021 de Europese interne markt en douane-unie, waardoor handel tussen EU-landen en het VK een stuk gecompliceerder zal worden.

Een afbeelding met de vlaggen van de Europese Unie en het Verenidgd Koninkrijk die elk een eigen weg gaan

Als je als Nederlandse ondernemer zakendoet met het Verenigd Koninkrijk is dit natuurlijk geen wenselijke situatie, daarom leggen we in dit artikel uit wat je kunt verwachten als er inderdaad een no-deal Brexit plaatsvindt.

Sebastiaan

Nieuwe integratie: Debitoor en Simple-Simon, de slimme werkbon app

We introduceren graag een nieuwe integratie aan onze gebruikers, die vooral voor onze vakmensen interessant is. Met Simple-Simon plan en beheer je je werkbonnen digitaal en bespaar je zodoende veel tijd. Zo hebben jij en je medewerkers altijd een overzicht van aankomend, lopend en afgerond werk.

Debitoor en Simple-Simon samen in balans

Dankzij de koppeling tussen Debitoor en Simple-Simon wordt er automatisch een factuur aangemaakt in Debitoor voor elke opdracht die je in Simple-Simon verwerkt, zodat je tijd bespaart en fouten voorkomt.

Sebastiaan

Wat doe je als klanten je om korting vragen?

Iedereen houdt wel van een goede korting als ze aan het winkelen zijn, echter als ondernemer zijnde is het geven van korting natuurlijk niet iets dat je graag doet. Je houdt immers minder nettowinst over wanneer je korting geeft, daarom kan het ongemakkelijk zijn wanneer een klant om korting vraagt en kan het verstandig zijn om op deze vraag voorbereid te zijn.

Een dame heeft net korting gekregen op haar nieuwe aankoop

Je hebt het vast al eens meegemaakt als ondernemer, een klant die vraagt of je niet iets met de prijs kan doen, misschien heb je al een strategie voor deze situatie klaarstaan, maar misschien heb je nog niet alle verschillende opties voor het geven van korting overwogen, deze opties proberen we in dit artikel te verduidelijken.

Sebastiaan

Gebruik je facturatiesoftware op je tablet!

Tegenwoordig wil je als ondernemer flexibel kunnen werken, je moet snel kunnen reageren en klanten zullen dit ook van je verwachten. Daarom kan het cruciaal (en anders toch heel handig) zijn dat je niet aan je computer vastzit om klanten te factureren en uitgaven bij te houden. Gelukkig bevindt onze software zich volledig in de Cloud, dat betekent dat alle gegevens zich online bevinden (en dus niet op je apparaat), daardoor kun je ook op je tablet of telefoon gebruik maken van onze software via onze Android app en IOS app.

Een ondernemer gebruikt zijn ipad om een factuur naar een klant te sturen

Als je voor jouw onderneming veel onderweg bent kan een tablet een ideale investering zijn, zo haal je het meest uit reistijd en kun je ook op locatie, als je bijvoorbeeld bij een klant thuis bent, direct een factuur maken. Hoewel je misschien denkt dat een tablet een vergrootte smartphone is, biedt een tablet meer mogelijkheden. Wat die mogelijkheden zijn leggen we in dit artikel uit.

Jouw privacy is belangrijk voor ons

Als je deze website bezoekt of onze mobiele app gebruikt, kunnen we informatie verzamelen zoals standaard details voor statistieke en marketing doeleinden. Je kunt hier toestemming voor geven door hieronder je voorkeuren vast te leggen. Als je dit niet wilt, kun je weigeren toestemming te geven. Er kan dan alsnog wat informatie die noodzakelijk is voor het functioneren van de website door je browser verzameld worden.