Factureren

Debitoor geeft je tips om factureren makkelijker voor je te maken.

Sebastiaan

Wat is het verschil tussen een offerte en een prijsschatting?

Als je werkzaam bent als aannemer of klusjesman, verwacht een potentiële klant ongetwijfeld soms dat je hem een indicatie geeft van de te verwachten kosten van een project. Dat betekent dat je de keuze hebt tussen het geven van een prijsschatting of een offerte.

Een aannemer aan het werk

Prijsschattingen en offertes zijn niet zomaar twee namen voor hetzelfde ding, er bestaan concrete verschillen tussen de twee en beiden hebben zowel voordelen als nadelen. Het is daarom belangrijk dat je goed van deze verschillen op de hoogte bent wanneer een klant om de prijs vraagt.

Dit artikel helpt je daarmee door de verschillen tussen prijsschattingen en offertes te bespreken en voor welke situaties ze het meest geschikt zijn.

Sebastiaan

Debitoor update: nieuwe filters voor accountoverzichten

Op vraag van veel Debitoor gebruikers hebben we nieuwe filters toegevoegd aan de accountafschriften van je klanten! Deze functie was erg gewild en daarom zijn we blij aan te kondigen dat deze nu eindelijk beschikbaar is op Debitoor.

Een overzicht van de nieuwste Debitoor update

Voorheen bevatten accountafschriften alle facturen die aan de desbetreffende klant gekoppeld waren, nu is het echter mogelijk om een accountafschrift van een specifieke periode te maken.

Sebastiaan

Debitoor update: btw verleggen na Brexit

Zoals je weet heeft het Verenigd Koninkrijk op 1 januari 2021 de Europese Unie verlaten. Om die reden hebben we wat aanpassingen aan Debitoor moeten maken met betrekking tot het verleggen van btw aan klanten in het VK.

Grafische illustratie van Brexit

Dit artikel legt uit hoe je als ondernemer die binnen de EU voor btw geregistreerd is het verleggen van btw naar klanten in het VK kunnen vastlegt en hoe je uitgaven in het VK vastlegt.

Sebastiaan

Terugblik: Wat is er veranderd in 2020?

Er is in 2020 ontzettend veel gebeurd en ik denk dat we ons er allemaal op verheugen dat het leven in 2021 weer naar normaal terug kan keren. Wij hebben bij Debitoor een druk jaar gehad met veel nieuwe ontwikkelingen voor onze facturatie- en boekhoudsoftware, laten we daarom eens op het jaar terugblikken en bespreken wat we in 2021 kunnen verwachten.

Een computerscherm en een persoon waarvoor het nieuwe jaar begint

2020 is natuurlijk een heel gek jaar geweest, en daar hebben wij bij Debitoor ook me geworsteld, we hebben allemaal het grootste deel van het jaar thuis gewerkt en zo aanpassingen in onze stijl van werken moeten maken. Toch is 2020 ook een productief jaar geweest en hebben we mooie veranderingen in onze software kunnen aanbrengen.

De belangrijkste updates in 2020 bestonden uit:

Sebastiaan

Nieuwe integratie: Debitoor en Simple-Simon, de slimme werkbon app

We introduceren graag een nieuwe integratie aan onze gebruikers, die vooral voor onze vakmensen interessant is. Met Simple-Simon plan en beheer je je werkbonnen digitaal en bespaar je zodoende veel tijd. Zo hebben jij en je medewerkers altijd een overzicht van aankomend, lopend en afgerond werk.

Debitoor en Simple-Simon samen in balans

Dankzij de koppeling tussen Debitoor en Simple-Simon wordt er automatisch een factuur aangemaakt in Debitoor voor elke opdracht die je in Simple-Simon verwerkt, zodat je tijd bespaart en fouten voorkomt.

Sebastiaan

Wat doe je als klanten je om korting vragen?

Iedereen houdt wel van een goede korting als ze aan het winkelen zijn, echter als ondernemer zijnde is het geven van korting natuurlijk niet iets dat je graag doet. Je houdt immers minder nettowinst over wanneer je korting geeft, daarom kan het ongemakkelijk zijn wanneer een klant om korting vraagt en kan het verstandig zijn om op deze vraag voorbereid te zijn.

Een dame heeft net korting gekregen op haar nieuwe aankoop

Je hebt het vast al eens meegemaakt als ondernemer, een klant die vraagt of je niet iets met de prijs kan doen, misschien heb je al een strategie voor deze situatie klaarstaan, maar misschien heb je nog niet alle verschillende opties voor het geven van korting overwogen, deze opties proberen we in dit artikel te verduidelijken.

Sebastiaan

Gebruik je facturatiesoftware op je tablet!

Tegenwoordig wil je als ondernemer flexibel kunnen werken, je moet snel kunnen reageren en klanten zullen dit ook van je verwachten. Daarom kan het cruciaal (en anders toch heel handig) zijn dat je niet aan je computer vastzit om klanten te factureren en uitgaven bij te houden. Gelukkig bevindt onze software zich volledig in de Cloud, dat betekent dat alle gegevens zich online bevinden (en dus niet op je apparaat), daardoor kun je ook op je tablet of telefoon gebruik maken van onze software via onze Android app en IOS app.

Een ondernemer gebruikt zijn ipad om een factuur naar een klant te sturen

Als je voor jouw onderneming veel onderweg bent kan een tablet een ideale investering zijn, zo haal je het meest uit reistijd en kun je ook op locatie, als je bijvoorbeeld bij een klant thuis bent, direct een factuur maken. Hoewel je misschien denkt dat een tablet een vergrootte smartphone is, biedt een tablet meer mogelijkheden. Wat die mogelijkheden zijn leggen we in dit artikel uit.

Sebastiaan

Gebruik effectief je boekhoudsoftware wanneer je thuiswerkt

Door de verspreiding van het COVID-19 virus wordt iedereen aangemoedigd waar mogelijk thuis te werken. Thuiswerken brengt mogelijkheden met zich mee, maar komt ook met een set nieuwe uitdagingen. Dit artikel beschrijft hoe je in deze periode van isolatie het meest uit je boekhoudsoftware haalt en in het verlengde daarvan efficiënt werkt.

Een laptop op een bank

Dankzij de huidige pandemie, waarin landen op slot gaan en winkels, restaurants en openbare ruimtes grotendeels dicht zijn, krijgen veel ondernemers harde klappen te verduren. Echter moeten we er met zijn alleen het beste van maken, een mogelijkheid is om je tijd thuis te gebruiken om je boekhouding op orde te brengen.

Sebastiaan

Hoe interpreteer je de jaarrekening?

Wil je weten hoe je eigen onderneming ervoor staat? Of wil je weten hoe de onderneming waar je mee samen wilt werken ervoor staat? Wil je een onderneming kopen? Voor elk van deze bovenstaande doelstellingen is het belangrijk dat je begrijpt hoe je de jaarrekening leest.

Zorg dat je goed begrijpt hoe je de jaarrekening leest

De jaarrekening lezen klinkt misschien ingewikkeld als je je daar niet eerder in verdiept hebt, en het is inderdaad mogelijk een complexe analyse van de jaarrekening te maken. Echter kun je redelijk gemakkelijk de belangrijkste punten uit de jaarrekening halen als je weet waar je op moet letten.

Sebastiaan

Heb je als kleine ondernemer een verzekering nodig?

Als je net vol enthousiasme met een nieuwe onderneming begonnen bent, denk je waarschijnlijk niet als eerste aan het afsluiten van een verzekering. Desondanks is het toch verstandig vroeg over het verzekeren van je onderneming na te denken.

Ga jij je onderneming verzekeren?

Sommige verzekeringen moet je verplicht afsluiten als je aan bepaalde criteria voldoet, zoals het in dienst hebben van personeel of als je met voertuigen werkt. Terwijl andere verzekeringen niet verplicht, maar wel sterk aan te raden zijn.

Afhankelijk van de industrie waarin je werkzaam bent, zijn er misschien verzekeringen die heel specifiek voor jouw branche zijn, dan kan het verstandig zijn om met iemand in gesprek te gaan die veel kennis over deze branche heeft.

Sebastiaan

Een vernieuwd ontwerp van het klantentabblad!

We beginnen 2020 met een frisse start! Onze ontwikkelaars zijn sinds eind 2019 bezig Debitoor een hele facelift te geven, sommige veranderingen heb je wellicht al gezien, zoals het nieuwe ontwerp van de navigatiebalk.

Bekijk gemakkelijk de gegevens van jouw klant

In het kort: We zijn geleidelijk het ontwerp van onze software aan het verbeteren op basis van de terugkoppeling die wij van onze klanten krijgen. Zo wordt Debitoor mooier en gebruiksvriendelijker!

Sebastiaan

Terugblik: Wat is er veranderd in 2019?

Eind december, het is te tijd van gezelligheid met familie en vrienden, lekker dineren, vuurwerk en oliebollen. Maar het is ook het moment waarin we terugblikken op het afgelopen jaar. Daarom bespreken we ook bij Debitoor kort wat er in 2019 allemaal gebeurd is.

De overgang van 2019 naar 2020, gelukkig nieuwjaar!

Net als jouw onderneming staan wij bij Debitoor niet stil, we zijn constant in ontwikkeling om onze producten en diensten te blijven verbeteren, zodat jij minder tijd kwijt bent aan je facturatie en boekhouding.

Sebastiaan

Vind je weg in Debitoor: een nieuw ontwerp

Met plezier kondigen we een nieuw ontwerp voor Debitoor aan: met een kleine verandering hopen wij te zorgen voor een grote verbetering in hoe je met de software werkt. Verder willen wij zelf verder groeien en ons platform verbeteren met de feedback van onze klanten als uitgangspunt.

Een impressie van het nieuwe ontwerp

Wat gaat er veranderen? We verplaatsen de navigatiebalk van de top, naar de linkerkant van de pagina. Hoewel dit misschien niet als een kleine verandering klinkt, is het slechts een cosmetische aanpassing. Je kunt nog steeds alle functies van je Debitoor account in dit menu vinden.

Sebastiaan

5 veelgestelde vragen over factureren

Bij Debitoor krijgen we regelmatig vragen over het maken en versturen van facturen. Het is voor zowel de relatie met je klant als voor je boekhouding belangrijk dat je facturen aan alle eisen voldoen.

5 veelgestelde vragen over factureren

In dit artikel proberen wij je op weg te helpen door de 5 meest gestelde vragen over factureren te beantwoorden.

Sebastiaan

Hoe kun je uitgaven overzichtelijk bijhouden?

Uitgaven vastleggen klinkt als een vermoeiend onderdeel van je boekhouding, dat bestaat uit bonnetjes inscannen, gegevens overtypen en misschien zelfs zoeken in de archiefkast. Gelukkig zijn deze dagen allang voorbij en kun je veel sneller, efficiënter en goedkoper werken door je boekhouding te digitaliseren.

De interface van het Debitoor boekhoudprogramma

Met een goed boekhoudprogramma houd je alle uitgaven overzichtelijk in de cloud bij en scan je alle bonnetjes en facturen in met je telefoon. Op die manier verminder je de kans op fouten en houd je meer tijd over om aan je producten of diensten te besteden.

Sebastiaan

Wat betekent het nieuwe btw-nummer voor jou?

Misschien willen we er nog niet allemaal aan geloven, maar de winter staat weer op de stoep. Voor ondernemers kan het echter wel verstandig zijn om alvast stil te staan bij de wetswijzigingen die in 2020 ingevoerd worden.

Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van alle relevante wetswijzigingen in 2020

Op 1 januari 2020 worden twee nieuwe wetten ingevoerd die relevant zijn voor eenmanszaken. Er is namelijk gekozen zowel de btw-nummers als de kleineondernemersregeling aan te passen.

Denise

Hoe kunnen pakbonnen je klantvriendelijkheid verbeteren?

Als ondernemer die goederen of producten levert krijg je vast een keer te maken met pakbonnen, ook wel leveringsbonnen genoemd. Maar wat zijn pakbonnen nou precies en hoe kun je ze het beste gebruiken? In deze blog bespreken we hoe een simpel document als een pakbon de klantvriendelijkheid van je bedrijf kan verbeteren.

Maak pakbonnen voor je leveringen in Debitoor

Een pakbon is simpelweg een meegeleverd document met de omschrijving van de inhoud van de levering. Je kunt het het beste zien als een aanvulling op een bestelling of factuur.

Als je professioneel en klantvriendelijk wilt overkomen is het meesturen van pakbonnen zeer aan te raden. Je geeft je klanten een handig hulpmiddel om jouw levering makkelijk te controleren en laat merken dat je hen een goede ervaring mee wilt geven.

Denise

Wat doe je als je factuur niet betaald wordt?

Het is de vervelendste situatie voor een ondernemer: je factuur wordt niet betaald. Zeker als je net begonnen bent, kan het cruciaal zijn om op tijd betaald te krijgen. Aan de andere kant wil je ook je klanten behouden. Hoe kun je deze situatie nu op een goede en vriendelijke manier oplossen?

Gebruik Debitoor om je achterstallige facturen betaald te krijgen.

Denise

Design facturen en offertes die je onderscheiden van de concurrentie

Vaak wordt factureren door ondernemers gezien als een saaie administratieve handeling om gewoon zo snel mogelijk betaald te krijgen. Veel ondernemers vergeten dat het design en de uitstraling van facturen en offertes kan bijdragen aan het neerzetten van een professioneel imago en identiteit (‘brand identity’) en belangrijk zijn voor de indruk die je bij je klanten achterlaat.

Design facturen om je te onderscheiden met Debitoor

Een belangrijke situatie is bijvoorbeeld wanneer een klant meerdere offertes van verschillende bedrijven op zijn bureau heeft liggen en jouw offerte er meteen bovenuit springt. Je toont hiermee aan dat je alle aspecten van je business professioneel aanpakt en aandacht besteedt aan details. Eigenschappen die opdrachtgevers graag zien en waar ze ook bereid zijn om voor te betalen.

Daarnaast laat een herkenbare en passende huisstijl voor al je communicatie ook zien dat je goed weet wat je uit wilt stralen als ZZP’er of bedrijf. Niet alleen naar je klanten en zakenpartners toe, maar eventueel ook naar je eigen personeel.

Denise

Hoe factureer je naar een klant in het buitenland?

Je bedrijf loopt lekker en dan komt de volgende mijlpaal: je eerste klant buiten Nederland! Maar welke regels gelden er nu bij het factureren naar het buitenland? Het kan een beetje verwarrend zijn, maar geen zorgen, we lopen je nu door alle belangrijke vereisten waar je aan moet voldoen.

Makkelijk naar het buitenland factureren met Debitoor.

Uiteraard blijven de standaardregels voor een geldige factuur gelden. Wanneer je naar het buitenland factureert komen er een paar aanvullende eisen bij. Deze zijn afhankelijk van wat voor soort klant je hebt en of je naar een land binnen of buiten de EU factureert.

Denise

Onderweg factureren met de mobiele app

Als ondernemer kun je vaak onderweg zijn, weg van je bureau of laptop. Maar wat als je op klantbezoek ter plekke een offerte of factuur wilt opstellen? Tegenwoordig doen we bijna alles op onze telefoon, dus het zou erg handig zijn als je ook dit binnen een paar minuten op je telefoon kunt doen.

Factureer onderweg met de Debitoor app

Met de iOs of Android app van Debitoor is dit geen probleem. Of je nu op je laptop of telefoon werkt, je kunt waar je ook bent altijd de laatste gegevens van je account inzien. De mobiele app geeft je hiermee meer flexibiliteit in het runnen van je bedrijf.

Denise

5 musts voor een goed factuurprogramma

In dit huidige digitale tijdperk heb je een online tool voor werkelijk alles dat je maar kunt bedenken. Maar heb je ook daadwerkelijk een factuurprogramma nodig voor je onderneming of kom je nog weg met een factuur in Word of Excel?

Factuurprogramma Debitoor helpt ondernemers

Factureren lijkt soms slechts een vervelend administratief klusje dat je zo snel mogelijk gedaan wilt hebben om betaald te krijgen. Als je je echter wilt onderscheiden van de concurrentie en een sterk merk en professioneel imago op wilt bouwen, dan is het essentieel dat je je facturen gaat zien als je nieuwe visitekaartje (want hoe vaak geef je die nog weg?).

Er zijn veel soorten factuur- en boekhoudprogramma’s, van heel simpel tot heel uitgebreid en van heel goedkoop tot heel duur. Dus waar moet je nu op letten bij het kiezen van een factuurprogramma?

Jouw privacy is belangrijk voor ons

Als je deze website bezoekt of onze mobiele app gebruikt, kunnen we informatie verzamelen zoals standaard details voor statistieke en marketing doeleinden. Je kunt hier toestemming voor geven door hieronder je voorkeuren vast te leggen. Als je dit niet wilt, kun je weigeren toestemming te geven. Er kan dan alsnog wat informatie die noodzakelijk is voor het functioneren van de website door je browser verzameld worden.